Leer door de indoctrinatie heen te eten.

Aanbod creëert vraag

De nieuwe grootste Jumbo supermarkt van Nederland staat bij mij om de hoek en heeft een assortiment van 30.000 producten. We weten allemaal dat een groot deel daarvan ronduit ongezond is of ongezonde ingrediënten bevat. Genetisch gemanipuleerde soja, E- nummers, (veel) suiker en kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen. Toch is er kennelijk vraag naar al die 30.000 producten. Of is het zo dat aanbod ook de vraag juist creëert? En dat we vooral onbewust ons karretje elke keer weer volstoppen met op het oog al die lekkere hapjes en drankjes. Terwijl we in ons hart eigenlijk gezonder willen leven, ons fit willen voelen, onze kinderen gezond willen laten opgroeien en lang vrij willen blijven van ziekten en aandoeningen. Toch?

Indoctrinatie

Dan lijken we wel geïndoctrineerd. Door de macht der gewoonte, veel onbewuste verslavingen, de verkooptrucs van supermarkten (die zeer geraffineerd zijn; met uitstalling, muziek, reclame, aanspreken van de kinderen, verpakkingen e.d.), teveel onterecht vertrouwen in de overheid en de marktpartijen en vooral misinformatie, waardoor het bewust kiezen voor gezond eten zo lastig is geworden voor veel mensen. Maar door die indoctrinatie kun je leren heen te gaan eten!

Ben je fit of ook gezond?

De vraag is ook of het eten waarvan we denken dat dit zo gezond is, wel zo gezond is. En wat het doet met ons lijf en hoe we ons mentaal en emotioneel voelen wanneer we ongezond (of juist gezond) eten. Niet alleen direct maar ook op lange termijn. Welke ziekten, als we ouder worden, zijn bijvoorbeeld te voorkomen door betere voeding? Welke moderne ziekten hebben met eten te maken? En ben je nu alleen fit of ben je ook gezond van binnen? Kortom, genoeg redenen om je voeding eens onder de loep te nemen. In mijn optiek en daarover gaat dit blog, is al veel gezondheidswinst te behalen met het stoppen of minderen met suiker en…..met melk en tarwe.

Melk = martelsap

Gelukkig komt er steeds meer kennis over gezonde en ongezonde voeding. Uitgangspunten waarvan we dachten dat die in beton waren gegoten blijken dat ineens niet. Maar de officiële richtlijnen veranderen vaak tergend traag terwijl er in de laag daaronder al hele ‘nieuwe’ kennis is opgekomen. In Canada is recent in elk geval de ‘schijf van vijf’ aangepast en daar is melk al bijna uit verdwenen en heeft brood (dus tarwe) een veel minder prominente plek gekregen. Terwijl vroeger (toen ik kind en puber was) melk de gangbare drank was om op te groeien. Letterlijk op te groeien. Er ging bij mij dagelijks een pak naar binnen, als moeders het niet zag gewoon ‘aan de mond’. Gelukkig ben ik 20 jaar geleden al met melkproducten gestopt en verdwenen mijn toenmalige nek- en rugklachten voor 80%. Melk als martelsap dus. ‘Melk, als ‘de witte sloper’ is steeds meer bekend.

Wij als volwassen melkdrinkers zogen als het ware bij een ander dier, de koe. Terwijl koemelk is bedoeld om een kalfje heel snel te laten groeien. Melkproducten maken botontkalking alleen maar erger. Terwijl we juist dachten van niet. Indoctrinatie met onjuiste kennis dus. Alternatief: amandelmelk, kokosmelk of havermelk.

Suiker en tarwe

Naast het stoppen met melk- en melkproducten (ja, alle!) kunnen we ook winst behalen door sterk te minderen met suiker en tarwe. En daarvoor in de plaats natuurlijk meer verse groenten eten, bonen, fruit, voor sommigen (biologisch) vlees en meer water drinken. Geraffineerde suiker kort samengevat: het is een drug, giftig en verslavend. Ook (modern) tarwe wordt ‘het perfecte chronische gif’ genoemd. Door de stoppen met tarwe raken bijvoorbeeld diabetici verlost van suikerziekte; mensen hebben minder andere (soms vage) fysieke klachten en depressie neemt af.

Ik was zelf een jarenlang hinderlijk kuchje kwijt, twee weken nadat ik recent besloot te stoppen met tarwe. En ik viel af, voel me fitter en meer flexibel en heb het gevoel dat mijn lijf zich als vanzelf aan het terugbrengen is naar een gezond gewicht. Ook heb ik minder last van dips op werk. Tarwe betekent koolhydraten en die worden omgezet in (bloed)suiker, dus door elke paar uur brood te eten en dat af te wisselen met koffie hield ik mijn lichaam in een continue hoge alertheid of stressreactie. En dat bijna 20 jaar. Oei.

Herindoctrinatie

Er komt via internet gelukkig steeds meer informatie over wat een verandering van dieet met mensen doet. Er is een groot aanbod van wetenschappelijk onderbouwde artikelen (zie bijvoorbeeld de website http://www.greenmedinfo.com/) en talloze documentaires als ‘The Magic Pill’, ‘What the health, en ‘Cowspiracy’. Maar neem ook een boek als ‘The auto-immune fix ‘. En aanpassingen in dieet blijken mensen dus inderdaad van aandoeningen af te helpen, ziekten om te keren (naar weer gezond) en overprikkelde kinderen die weer rustig en gelukkig worden. En dan is dat alles wat NU bekend is. Wat weten we nog allemaal niet wat voeding wel en niet kan doen?

Uitnodiging

Mijn uitnodiging is in elk geval om jezelf (opnieuw) bewust te gaan informeren en dus te herindoctrineren. Kijk eens wat er allemaal te vinden is aan informatie, wat jou past. Door de hardnekkige misleiding en onze onbewuste gewoonten heen. Test de mogelijkheden eens een paar weken of paar maanden uit. Wat doet het stoppen met melkproducten met je? Of minder tarwe eten? O ja, en voor echte super gezondheid een tip: werk aan zelfliefde. Gezond (en lekker) eten is dat overigens ook.

Ps. Het kan goed zijn om jezelf bij grote veranderingen in je voedingspatroon te laten bijstaan door een voedingscoach, die je support kan geven bij het afkicken van je verslavingen en kan adviseren over extra vitaminen. En ga lekker bewegen, wandelen en fietsen.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie